طراحی و جانمایی در احداث شهربازی

طراحی شهربازی از مهم ترین بخش های راه اندازی آن است. رعایت صحیح اصول طراحی شهربازی و انتخاب درست شرکت های طراحی می تواند نقش مهمی در میزان درآمد صاحبان شهربازی ایفا کند. اگر شما نیز مایل به راه اندازی شهربازی هستید، باید ابتدا با اصول طراحی آن آشنایی پیدا کنید تا در ادامه راه با موفقیت گام بردارید.

هارمونی در شهربازی

یک شهربازی باید از ترکیب بندی مناسبی بهره مند باشد. استفاده صحیح از رنگ ها با توجه به رنج سنی مشتریان، اهمیت زیادی دارد. طراحی باید از بالانس صحیح و توزیع مناسب برخوردار باشد. با توجه به مساحت شهربازی و بزرگی و کوچکی آن می توان از طرح های تکرار شونده و منظم و در بعضی قسمت ها نیز از بالانس شعاعی مانند برجسته سازی بهره گرفت. همچنین می توان با مقیاس و اندازه ها بازی کرد. به کار بردن توالی و تکرار و استفاده از عناصر یکسان در شهربازی های بزرگ، امکان پذیر است. در این راستا می توا از اصل تغییر نیز بهره جست. توجه کردن به دیتیل ها، مقیاس و نسبت رنگ در طراحی برای خلق کنتراست مناسب نیز خیلی مفید است.

رواشناسی رنگ در شهربازی

حس بینایی، همواره برای کسب اطلاعات درباره جهان پیرامون قوی‌ترین حس انسان به شمار می‌رود. رنگ ها در زندگی همه افراد حضور فعال و مؤثری دارند و به همین جهت از مهم‌ترین عناصر دیداری به حساب می‌آیند که دارای بار احساسی و عاطفی هستند. رنگ ها سبب می‌شوند تا بتوانید به درک محیط، کسب اطلاعات و جهت یابی بپردازید و با محیط پیرامون ارتباط بیشتری برقرار کنید.

روانشناسی رنگ به معنی تأثیرگذاری رنگ های موجود در محیط، همچنین بر ذهن و حالات روحی افراد است. می‌توان از رنگ ها به عنوان عامل کمکی در درمان بیماری‌های مختلف، ایجاد تغییرات مثبت در فكر، ذهن و جسم، تنظیم اهداف شغلی با کاهش استرس شغلی و ارتقاء مهارت های ارتباطی استفاده کرد. استفاده درست و اصولی از رنگ ها در محیط های مختلف علل خصوص در شهربازی ها می‌تواند فقدان انگیزه‌ای که در اثر یک محیط بی روح و یکنواخت به وجود آمده است را از بین ببرد. همچنین بیانگر مفاهیم قدرتمند برای کودکان باشد.

از دیر زمان تاکنون اثرات روحی و روانی رنگ ها در افراد مختلف مورد توجه متخصصین رنگ درمانی قرار گرفته است، به طوری که هم اکنون مشخص شده است که استفاده نامناسب از رنگ ها در شهربازی ها و به کارگیری نادرست آن‌ها در محیط اطراف انسان، باعث بروز آسیب‌های روحی به کودکان می‌شود. سابقه رنگ درمانی به زمان بقراط حکیم بر می‌گردد. در آن زمان اعتقاد داشتند که رنگ ها در بهبود شرایط بیماران بسیار موثر هستند.

از آن زمان بود که رنگ درمانی آغاز شد و به مرور زمان روانشناسی رنگ ها پدید آمد. در واقع روانشناسی مجموعه‌ای از گرایشات مختلفی را شامل می‌شود که روانشناسی رنگ ها یکی از آنان است. رنگ ها به دلیل تاثیری که بر اعصاب بینایی و دیدن، موجب برانگیختگی افراد در شهربازی ها می‌شود. هر رنگ تاثیر منحصر به خودش را بر افراد می‌گذارد و می تواند ایجاد روحیه مثبتی در کودکان داشته باشد.

سبز

از ویژگی های رنگ سبز آرامش بخشی آن است. به همین دلیل از این رنگ در شهربازی ها با اشکالی مثل برگ درختان و جنگل ها استفاده می‌شود و از پر کاربردترین رنگ ها در طراحی دکوراسیون یک شهربازی محسوب می شود. از ویژگی‌های این رنگ می‌توان به از بین بردن تنش، افزایش هضم، بهبود تعادل توانایی‌ها، حفظ صلح و آرامش درونی در کودک است. با استفاده از این رنگ در شهربازی حس سرزندگی ، کنجکاوی و پشتکار را میتوانید به کودکانی که به شهربازی شما می آیند تقویت کنید.

آبی

آبی را باید یک رنگ معنوی دانست. این رنگ باعث ایجاد آرامش، صلح، اعتماد، بهره وری، منطق است. آبی از رنگ هایی است علاوه بر شهربازی ها در طراحی اتاق تولد نیز بسیار استفاده می‌شود. رنگ آبی القاء کننده امنیت برای کودکان است. افرادی که به رنگ آبی علاقه مند هستند، به صداقت و وفاداری بسیار اهمیت می‌دهند و به دنبال ایجاد نظم در زندگی خود هستند. البته این نکته را باید دانست که استفاده بیش از اندازه از رنگ آبی در محیط شهربازی میتواند القا کننده ناامیدی و غم نیز باشد. پس یکی از مهمترین موارد در استفاده از رنگ آبی در شهربازی ها استفاده آن به میزان مناسب و ترکیب آن با رنگ های دیگر دانست.

بنفش

رنگ بنفش و یاسی باعث ایجاد حس خلاقیت و افزایش مهارت های حل مساله در کودکان می‌شود. افرادی که این رنگ را دوست دارند افراد جسوری هستند. استفاده از این رنگ در محیط های سرپوشیده سالن شهربازی بسیار مناسب است زیرا باعث افزایش تقویت روحیه در کودکان می شود.

قرمز

رنگ قرمز رنگی تحریک کننده است. این رنگ نماد هیجان، عشق، شور و نشاط و صمیمیت در کودک است. طبق تحقیقات دانشمندان فرانسوی کودک فعال و پر جنب و جوش معمولا طرفدار این رنگ هستند. این رنگ به مقدار بسیار کم باید در شهربازی ها استفاده شود زیرا می تواند باعث بروز پرخاشگری در افراد ‌شود. مناسب ترین محیط برای استفاده از رنگ قرمز در اتاق واقعیت مجازی ها می باشد. زیرا اساس این اتاق ها هیجان و بالا بردن آدرنالین می باشد و این رنگ نمایانگر این نماد ها می باشد.

زرد

رنگ زرد، رنگ روشنی و شادی است. باعث افزایش تمرکز و افزایش متابولیسم بدن در کودکان می‌شود. این رنگ کمتر از رنگ های دیگر افراد را به خود جذب می‌کند و مخاطبان علاقه کمتری به حضور این رنگ به تنهایی دارند. این رنگ در شهربازی ها با ترکیب با رنگ آبی یا بنفش می تواند تعادل رنگی را برقرار کند. رنگ زرد نماد شوخ طبعی می باشد و می توان در بخش هایی از شهربازی مانند اتاق گریم از آن استفاده شود.

سفید

به طور کلی رنگ سفید نشان دهنده پاکیزگی در نظر گرفته می‌شود. رنگ سفید در شهربازی ها حس خلاقیت و آرامش را به کودک القا می کند و در کنار رنگ آبی می تواند رنگ مناسبی برای استخرهای آبی و بادی در شهربازی ها باشد.

سیاه

رنگ مشکی نماد خوش ذوقی و قدرت در کودکان است. طبق تحقیقات محققین آمریکایی پسر بچه ها تمایل بیشتری به رنگ های مشکی در لباس دارند تا رنگ های دیگر و این نمایانگر قدرت طلبی پسر بچه ها می باشد. از رنگ مشکی با ترکیب با رنگ قرمز می توان در اتاق های واقعیت مجازی و محیط هایی که دستگاه های قدرتی و چکشی دارند در شهربازی ها استفاده کرد.

طراحی و جانمایی نقشه

شرکت شهربازی سازان طلایی ارائه دهنده انواع طراحی، جانمایی و نقشه مناسب با دستگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شهربازی سازان طلایی